رواية ذئب في الكواليس

وتم القـ,,ـبض علي فاروق واتـ,,ـهامه بقـ.ـتل ابنته مني مع سبق الاصرار والترصد وحكم عليه بالسـ,,ـجن المشدد لمدة عشر سنوات واصبح بناته الثلاثة ياسمين وهند ورباب بلا اب وبلا ام ولا عائل لهم بعد ابيهم ..

ياسمين طالبه بكلية التجاره الفرقة الرابعه وهند طالبه بكلية التربيه النوعيه الفرقة الاولي .. اما رباب فهي طالبه بالثانوية العامه بالصف الثالث الثانوي وكان لديهم ابن عم يدعي فريد صاحب مطعم بيتزا ومعجنات توفـ,,ـي والداه في حادث قطار منذ خمس سنوات وورث هذا المحل عن ابيه ..

فريد حاصل علي دبلوم زراعة شاب مسـ,,ـتهتر .. مـ.ـدم،ن للمـ.ـخـ.ـدرات والكـ.ـحول .. لا يعرف عن الاخلاق الحميدة شيئا فهو همجي انتهازي اناني وطماع دائما ما كان يحاول فاروق ابعاده عن بناته حتي انه ذات مره تقدم الي عمه ليطلب ياسمين للزواج ولكنه رفض بشدة لعدم رضائه التام علي فريد واخلاقه وطريقة حياته وبعد ان سـ.ـجن الاب .. ذهب فريد ليزور بنات عمه الثلاثه والتي اصبحت حالتهم صعبه جدا لعدم وجود مصدر للدخل يقتاتون منه ..

ياسمين تفتح الباب فتتعجب عند رؤية فريد

ياسمين .. فريد ؟!!

فريد .. ايوا فريد .. ايه مش هتقليلي اتفضل ؟!

ياسمين .. ايوا بس انت عارف الظروف دلوقتي واحنا بنات لوحدنا

فريد .. انتي عبيطه ولا ايه ؟!! هو انا غريب ؟! دا انا ابن عمك .. ولولا ابوكي ودـ,,ـماغه الناشفه .. كان زماني جوزك وابو عيالك كمان .. اوعي كدا بلاش عبط انا جاي اطمن عليكم

ثم يدخل فريد الي الشقة دون استئذان فيلاحظ وجود طعام علي المنضده عباره عن طعميه وعيش وسلطه

فريد .. ايه دا !! هو انتوا بتتعشوا طعميه ؟!!.

ياسمين .. فضل ونعمه .. غيرنا مش لاقيها

فريد .. ايوا .. بس دي تحرق قلبكم بالليل .. كويس اني عامل حسابي وجايب معايا كباب وكفته .. شمي كدا الريحة الجميلة .. لسة سخن

ياسمين .. عايز ايه يا ابن عمي ؟!! ايه اللي فكرك بينا ؟!!

فريد .. في واحده تكلم ابن عمها بالطريقة دي ؟!! جزاتي اني جاي اسئل عليكم واطمن علي احوالكم واشوفكم اذا كنتوا عايزين حاجة

ياسمين .. جاي تسئل علينا ولا جاي تصيد في الميه العكره ؟!!

فريد .. انا !! اغص عليكي بجد يا ياسمين .. دا انا ابن عمكم يعني لحمكم ودـ,,ـمكم وان مكنتش اقف معاكم في محنتكم دي .. مين غيري هيقف جمبكم ؟!!

ثم تخرج هند من الغرفه ويبدوا عليها الغضب

هند .. شكرا علي سؤالك .. احنا زي الفل ومش محتاجين حد يقف جمبنا او يساعدنا في حاجة .. شرفت ونورت

فريد.. ههههه .. طول عمرك غلباويه ولسانك طويل يا هند ومع ذلك انا مش هزعل منك .. انتي اختي الصغيرة برضوا

ياسمين .. من فضلك يا فريد احنا عاوزين ندخل ننام

فريد .. اها .. بتطرودوني بأدب !! ماشي يا بنات عمي .. ع العموم دا الكارت بتاعي .. لو عزتوا حاجة كلموني .. وانا متأكد انكم هتكلموني وانا هغيب واسأل عليكم كل حين .. ثم يضع الاكل ومبلغ من المال علي المنضدة قائلا .. سلام يا قمر انتي وهي

هند .. من فضلك .. خد الحاجة دي معاك

فريد .. دا كباب وكفته لسه بنارهم .. كنت عشمان نتعشي سوا.. لكن معلش اتعشوا انتوا بيهم الف هنا وشفا

هند .. شكرا احنا اتعشينا خلاص

فريد .. طعمية ؟!!

هند .. الحمد لله

فريد .. طب والفلوس اخدها كمان ؟؟

هند .. طبعا .. مستوره الحمد لله

فريد .. اوك .. براحتكم .. سلام

ثم ينظر لهم نظرة غيظ وغصب وينصرف

ياسمين تغلق باب الشـ,,ـقة خلفة وتتنهد وتقول .. اف..

وبعد سويعات قليلة تذهب الفتيات للخلود الي النوم لتحدث كارثة ….. يتبع

ودخلت ياسمين وهند عشان يناموا بعد يوم طويل من الحزن والاسـ,,ـي علي خسـ,,ـارة اختهم وسـ,,ـجن ابوهم وخوف شديد من المجهول اللي مستنيهم .. رباب كانت نايمه قبلهم بساعتين .. بعد ما كانت كل بنت فيهم بتنام في اوضـ,,ـة دلوقتي كلهم بقوا يناموا في اوـ,,ـضة واحدة ودخلت ياسمين وهند تحت الغطا وكل واحدة فيهم حضنت اختها عشان تحس بالامان ومفيش دقيقتين وقامت ياسمين وولـ,,ـعت النور وهند استغربت

هند .. ايه مالك ؟!!

ياسمين .. مش عرفة .. حاسة اني مخنـ,,ـوقة .. مش قادره اصدق اللي حصل دا كله .. معقول مني تكون انضحك عليها وغلطت مع حد ؟!!

هند .. وانتي تصدقي ان اختك تعمل كدا ؟!!

ياسمين .. لا مش مصدقة .. زي ما انا مش قادره اصدق ان بابا يهون عليه ان يقـ,,ـتل بنته حبيبته .. دي اقرب واحده فينا لقلبه !! وبعدين بابا وداها عند اكتر من دكتور وكلهم اجمعوا ان مني مش عذراء وانها حـ,,ـامل في ٣ شهور .. معقول يكون انضحك عليها من غير ما تحس ؟!!

هند .. العلم عند الله .. لكن انا لا يمكن اصدق ان مني تسلم نفسها ل حد ابدا حتي لو كانت بتحبه .. مع انها طول عمرها كانت مشغولة بدراستها وتفوقها ولما اتجوزت . . اتجوزت جوازه عاديه .. شخص اتقدم وطلع مناسب فاتجوزته .. لكن لا عمرها قعدت قبل الجواز ولا حبته .. الله يرحمها بقي ويسامح بابا علي اللي عمله فيها وفينا

ياسمين .. لا واللي اسمه فريد جاي يصيد في الميه العكره .. عرف اننا بقينا لوحدنا فقال يلا فرصتي ارزل عليهم

هند .. وجايز تكون نيته خير .. متنسيش انه ابن عمك واللي يعيبك يعيبه

ياسمين .. بس انتي عرفة ان اخلاقه زفت ودا كان سبب رفض بابا ليه لما اتقدملي .. يلا بقي عشان ننام خليني اقوم اشوف حكاية الشغل دي وربك يدبرها ان شاء الله

هند .. متخافيش ربنا مش هيسبنا ابدا .. هو عالم بحالنا واننا ملناش حد غيره .. يلا تصبحي علي خير ..

وبعد دقيقتين تستيقظ ياسمين منزعجه وتقول

ياسمين .. اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

هند .. وبعدين بقي في ليلتك اللي مش فايته دي !! مالك في ايه تاني ؟!!

ياسمين .. مش عرفة حسيت زي ما يكون حد بيحسس بإيديه علي جسمي ولما ولـ,,ـعت النور اتخايلت بفريد ابن عمك!!

هند .. فريد !! واشمعني فريد يعني ؟!! جايز عشان شفـ,,ـتيه انهارده .. نامي دا من التـ,,ـوتر اللي احنا فيه .. يلا تصبحي علي خير

ثم تلمح بطرف عينيها دم علي السـ,,ـرير بجوار رباب

ياسمين .. ايه الدم دا ؟!! الحقي يا هند اختك رباب بتنـ,,ـزف

هند تنزعج بشدة .. ايه !! فين ؟!!…… يتبع

الجزء الرابع من هناااااااااااااااااا

وبعد دقائق من فقدـ,,ـان رباب للوعي ومحاولة كلا من هند وياسمين افاقتها بكل الطرق تستعيد رباب وعيها مرة اخري

هند .. مالك يا بنتي قلقتينا في ايه ؟!!

رباب .. مش عرفة !! حسيت فجأة بدوـ,,ـخة شديدة واني بغيب عن الدنيا

ياسمين .. لون وشك باهت جدا . واضح ان عندك انيميا

هند .. ولا انيميا ولا حاجة .. دا ارهاق وقلق بسبب اللي احنا فيه .. بس برضوا لازم تروحي للدكتوره تشوفك عشان نطمن

ياسمين .. خلاص بكره نوديها عند الدكتوره ابتسام تفحصها وان طلبت تحاليل نعملها ..سلامتك يا عمري .. ثم تضمها الي صدرها بقوة والدموع تسقط من عينيها

وفي اليوم التالي ذهبت الفتيات الثلاث الي عيادة الدكتوره ابتسام لأمراض النساء ..

ابتسام .. ازيكم يا بنات ؟ عاملين ايه ؟!!

ياسمين .. الحمد لله علي كل حال

ابتسام .. بقالي كتير اوي مشوفتكومش من ساعة ما كانت ياسمين شغالة معايا هنا من خمس سنين وسابت العيادة بدون سبب !!

السابق1 من 6
تابع المقال

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى